چگونه از صوت خود مراقبت کنیم؟
24 نوامبر 2018
شیوه تربیت کودکان و شکوفایی آنها
11 دسامبر 2018

رفتار والدین و کودکان بیش فعال

Rate this post

در ادامه مطالب قبل که به رفتار والدین با کودکان دارای اختلال همچون اختلال بینایی و جسمانی پرداختیم ، اکنون میخواهیم درباره ی کودکان بیش فعال صحبت کنیم .

بیش فعالی کودکان چیست ؟ والدین چگونه با این کودکان برخورد می کنند ؟ برخورد صحیح چیست ؟

بر طبق تعریف انجمن روانپزشکی آمریکا یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی, اختلال بیش فعالی و نقص توجه در دوران کودکی است.

مشخصات این کودکان : بیش از حد پرجنب و جوش بودن، آرام و قرارنداشتن ، به همه چیز دست زدن و ناتوانی در مهار رفتار تکانشی و مشکلاتی در حیطه توجه و به شکلی عمل کردن که گویی یک موتور آنها را به حرکت وادار می کند. ( البته باید در نظر داشت تشخیص این اختلال بر عهده متخصص می باشد و با داشتن یک یا چند ویژگی ها از این موارد نباید به راحتی بر یک کودک برچسب بیش فعالی زد . )

همچنین  ممکن است این کودکان دارای اختلالات یادگیری بوده و یا مشکلات رفتاری مانند: اختلال بی اعتنایی مقابله ای، اضطراب ،افسردگی  ، بزهکاری، طرد از طرف دوستان، اعتیاد و افزایش آمار تصادفات را داشته باشند.

ممکن است والدین در برخورد با  این کودکان از رفتار های خشونت آمیزی استفاده کنند : مثلا آنها را کتک زده یا بصورت تحقیر آمیز با آنها برخورد کنند. توجه کنید که   جلب کردن توجه  , متمرکز شدن روی یک موضوع و کنترل رفتار کودک به وسیله تنبیه موثر نخواهد بود و کودک را خسته و نگران می کند و باعث تحریک شدن بیشتر برای مقابله با خواسته های والدین می کند.

ممکن است مشکلاتی از قبیل کاهش حس اعتماد به نفس و احترام به خود و  ایجاد زمینه برای بروز افسردگی در اثر تجربه شکست های پیاپی، تنبیهات بدنی، سرزنش های والدین و تحقیر اطرافیان، در این افراد شکل بگیرد. به کاربردن شیوه های خشن و غلط تربیتی در رفتار با این کودکان، می تواند باعث سوق دادن آنها به سمت اختلال شخصیت ضداجتماعی در بزرگسالی بشود .

 

پریسا خادم ( آسیب شناس گفتار و زبان )

علیرضا صالح پور ( آسیب شناس گفتار و زبان – کارشناس ارشد مشاوره خانواده )