مرکز نوروفیدبک در اصفهان
اثر بخشی درمان نوروفیدبک بر کودکان با اختلال کم توجهی – بیش فعالی
26 دسامبر 2018
اختلالات زبان رشدی
9 می 2019

عوامل مؤثر بر بیماری آلزایمر

Rate this post

بیماران آلزایمرمعمولا با اختلال مزمن وپیشرونده حافظه به همراه اختلالات زبانی وتخریب مهارت های دیداری-فضایی وعملکردهای اجرایی مشخص میشوند.

تشخیص درمراحل ابتدایی آلزایمر مشکل بوده و اصولا زمانی تشخیص صحیح صورت میگیرد که عملکردهای شناختی مختل شده اند. بیماری آلزایمر بـه دو نـوع خـانوادگی و پراکنـده طبقه بندی میشود. نوع خانوادگی زمـانی اسـت کـه شخص دیگری از اعضای خانواده قبلاً به ایـن بیمـاری مبتلا شده باشند و تقریبـاً ۲۵درصـد ایـن بیمـاری از نوع خانوادگی است ۷۵درصد باقیمانـده بیمـاران از نوع پراکنده هستند که هیچگونه سابقه ابتلا در افـراد نزدیک خانواده ندارند. بیماری آلزایمر همچنـین از لحاظ شروع علایم به دو شکل شروع زودرس ویـا دیررس تقسیم میشود که نـوع زودرس آن قبـل از سن ۶۵سال و شکل تاخیری آن بعد از این سن دیـده میشود. تقریباً تمام موارد آلزایمـر نـوع پراکنـده و حدود ۹۰درصد نوع خانوادگی دیر ظاهرمیشونـد و تنها در کمتر از ۱۰درصد این نوع بیماری علایم در سنین پایین تر دیده میشوند.

عوامــل مؤثــر در ابتــلا به آلزایمر سن،ژنتیک و جنسیت هستند.

سن

یکــی از عواملــی در بیمــاری آلزایمــرمهم محسوب می شود ســن اســت. به گونه ای که خطر بروز آن در ۱۵ درصد افراد بالای ۶۵ و در۴۰ درصد موارد در افراد بالای ۸۰ سال قابل مشاهده است.

ژنتیک

در ۵۰ درصد موارد حداقل یک ارتباط نسبی درجه اول با افراد مبتلا به زوال عقل وجود داردو وجود یک فرد بیمار در فامیل ریسک ابتلا به بیماری را در افراد تا ۴ برابر افزایش می دهد.از طرفی تا کنون وجود جهش در ۴ ژن در بروز بیماری آلزایمر نقشی ثابت شده دارند و اصولا این جهش در افراد به لاحاظ ژنتیکی در چندین نسل میتواند وجود داشته باشد.

جنسیت

شیوع بیماری آلزایمر اصولا در زنان بیشتر از مردان است.بر اساس تحقیقات اخیر کمبود استروژن و سایر تغییرات هورمونی در زنان یائسه در کنار سایل عوامل می تواند از علل افزایش این بیماری در زنان باشد.