مهارت­های زبانی و یادگیری خواندن: طیف نارساخوانی
8 ژوئن 2018
تاثیرات سوء کم شنوایی بر گفتار و زبان
21 جولای 2018

لکنت کودک (سخنی با والدین)

Rate this post


لکنت، نوعی اختلال در روانی گفتار است که علائم اصلی آن عبارتند از تکرارها، کشیده گویی ها و قفل ها. این اختلال در سراسر دنیا وجود دارد و به شغل، هوش و درآمد افراد ارتباطی ندارد. علت دقیق لکنت هنوز ناشناخته است، اما فرضیه های مختلفی در این زمینه وجود دارند. بر اساس یکی از جدیدترین فرضیه ها، سه عامل در علت لکنت دخیل هستند که عبارتند از:

۱) نقص در پردازش عصبی گفتار که مطالعات، هر دو ناهنجاری های ساختاری و عملکردی مغز را در افراد مبتلا به لکنت نشان داده اند.

۲) برخی ویژگی های زبان گفتاری همچون پیچیدگی زبانی که بیان می کند لکنت بیشتر در گفته هایی اتفاق می افتد که از نظر واژگان و نحو پیچیده هستند.

۳) عوامل محیطی مانند اضطراب، هیجان و ترس.

بنابراین والدین، علت لکنت کودکشان نیستند اما همکاری آن ها در درمان بسیار مهم می باشد. والدین می نوانند اقدامات زیادی انجام دهند که بر لکنت غلبه کنند. قدم اول، مراجعه به یک آسیب شناس گفتار و زبان است. به تعویق انداختن درمان، مشکلات مختلف مرتبط با لکنت را افزایش داده و دوره ی درمان را طولانی تر خواهد کرد. لکنت در طول سال های پیش از دبستان بیشترین قابلیت برای کنترل و درمان را دارد.

تغییر شیوه ی تعامل خانواده با کودک می تواند در کاهش لکنت موثر باشد. تغییراتی همچون مکث کردن بعد از اتمام حرف کودک و قبل از شروع صحبت، گوش کردن با دقت به چیزی که کودک می گوید، رعایت نوبت در صحبت کردن، استفاده از واژگان و نحو متناسب با سن کودک، کاهش سرعت گفتار، کمتر سوال کردن از کودک، عدم استفاده از نظرات اصلاح کننده و انتقادی درمورد آنچه کودک می گوید.

تغییر در شیوه ی زندگی خانواده نیز می تواند لکنت را کاهش دهد. ایجاد فضایی در خانه که حس امنیت کودک را افزایش دهد، اطمینان از اینکه زندگی کودک خیلی شلوغ و پر دغدغه نیست، و حرکت آرام از یک فعالیت به فعالیت دیگر بدون تشویق کودک به عجله کردن از جمله ی این تغییرات است.

والدین باید به یاد داشته باشند در هر رویکرد درمانی که آسیب شناس گفتار و زبان برای درمان لکنت کودکشان در پیش گرفته باشد، نقش اصلی درمان به عهده ی آن هاست. زیرا والدین هر روز چندین ساعت را با کودک سپری می کنند و تاثیر بسیاری بر وی دارند.

منابع

.Guitar B. Stuttering: an integrated approach to its nature and treatment. 3th ed. United States of America: Lippincott Williams & Wilkins; 2006

ward D. Stuttering and cluttering: frameworks for understanding and treatment. 1st ed. United States of America: Psychology press; 2006

 Packman A. Theory and therapy in stuttering: A complex relationship. Journal of Fluency Disorders. 2012; 37: 225-233

گرد آورنده: سودابه وحیدی