نهمین جلسه گروه درمانی لکنت کلینیک اهورا در پارک صفه
14 سپتامبر 2017
*** دهمین جلسه گروه درمانی لکنت اهورا ***
20 سپتامبر 2017

* اختلال در خواندن ( Dyslexia ) *

Rate this post

اختلال خواندن

فرایند خواندن به شبکه عصبی پیچیده و سالمی نیاز دارد که بسیاری از سلول های عصبی، مراکز بینایی، زبان و اختلال ، حافظه را به هم مرتبط می سازد . خواندن اصطلاحی گسترده و نوعی اختلال یادگیری است که نقایص روانی کلامی، توانایی دقت در خواندن، صحبت کردن و هجی کردن را در بر می گیرد و می تواند در آگاهی واج شناختی، رمز گشایی املاء، حافظه شنوایی کوتاه مدت و نامگذاری سریع، مشکلاتی ایجاد کند.

تعاریف و دیدگاههای مختلفی در خصوص نارساخوانی مطرح شده است که رایجترین تعریف نارساخوانی رشدی را به یک اختلال عصبی – فیزیولوژیکی اطلاق می کند که به طور واضح در کسب مهارتهای خواندن و نوشتن اختلال ایجاد کرده و مرتبط با هوش پایین،تحریک حسی ناکافی، اختلالات عاطفی یا فرهنگی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی نامناسب نمی باشد. این اختلال یک ناتوانی یادگیری است که در آن روانی و صحت خواندن تحت تاثیر قرار گرفته و آگاهی واجی، رمزگشایی واجی، و رمزگذاری نویسه ای آسیب می بیند وکودکان با این اختلال مشکلاتی درکشف آگاهانه،ترکیب و دست ورزی صداهای منفرد گفتاری دارند.

 

بر اساس دیدگاه نوروسایکولوژی ،نارساخوانی رشدی(تحولی) ترکیبی از توانایی ها و مشکلاتی است که فرآیند یادگیری را در یک یا چند زمینه از جمله خواندن، نوشتن و هجی کردن تحت تأثیر قرار می دهد. این اختلال ممکن است با مشکلاتی در زمینه های سرعت پردازش،حافظه کوتاه مدت، توالی،ادراک دیداری شنیداری، زبان گفتاری و مهارت های حرکتی نیز همراه باشد. کودکان دچار نارساخوانی رشدی در هنگام خواندن مرتکب اشتباهات متعددی می شوند . این اشتباهات با حذف، افزودن یا وارونه نمودن کلمات مشخص می شود . این کودکان در تفکیک بین حروف از نظر شکل و اندازه دچار مشکل هستند، به خصوص حروفی که فقط از نظر جهت یابی و طول خطوط با هم تفاوت دارند . سرعت خواندن آن ها پایین و غالباً با حداقل درک همراه است .اکثر کودکان نارساخوان توانایی رونویسی از متن چاپی را دارند، اما تقریباً همه آن ها د ر هجی کردن ضعیف هستند . این کودکان ممکن است از وسط یا آخر کلمه شروع به خواندن کنند .

اختلال خواندن یک ناتوانی یادگیری بر پایه مغز است که توانایی شخص به طور ویژه در خواندن آسیب می بیند. کودکان با اختلال خواندن در زمینه های زیر مشکل دارند: بازشناسی حروف و کلمات، درک و فهم کلمات و نقشه ها، سرعت و روانی ، خواندن، مهارت های عمومی در واژگان . هرگونه اختلال در این حوزه ها باعث مشکلاتی در خواندن می شود. در دانش آموزان با اختلال یادگیری، مشکلات خواندن بیش از مشکلات در حوزه های نوشتن و ریاضی است .  کودکان با اختلال یادگیری، تمایل به خواندن ندارند، قادر نیستند برای خود یک دایره بینایی از لغات ایجاد کنند، دامنه توجه آنها کوتاه است، در تمرکز مشکل دارند، معمولا در مدرسه افت تحصیلی دارند، احساس ناامیدی، بی لیاقتی و کم جراتی می کنند، در خواندن شفاهی و کلامی تردید می کنند و گاهی دچار لکنت می شوند، به جای این که چشم هایشان را هنگام خواندن حرکت دهند، سرشان را تکان می دهند ، کلمه به کلمه می خوانند، به زحمت و با صدای کشیده و لحن یکنواخت می خوانند، به نقطه گذاری توجه ندارند و از توجه به معنی لغت غافلند ، واژه ها را غیرمرتبط با محتوی و غیرمرتبط با عناصر آوایی حدس می زنند، کلماتی را که تازه خوانده اند جابهجا یا تکرار می کنند ، حافظه دیداری و شنیداری ضعیف ی دارند، فاقد تمیز و تشخیص کافی شنیداری هستند، محیط خانوادگی برای موفقیت در مدرسه به آنان فشار می آورد و یا این که نگرش منفی افراطی به عملکرد مدرسه دارند ، رشد اجتماعی کافی ندارند و در مدرسه سازگاری شخصی مناسبی بروز نمی دهند.

در آلکسی اکتسابی فرد قبلا خواندن، نوشتن، هجی کردن، و دیکته را بطور طبیعی یاد گرفته است ولی مدتها پس از یادگیری، توانایی مزبور را به واسطه یادگیری از دست داده است اما در دیسلکسی رشدی فرد روخوانی، رو نویسی و انشا را یاد نگرفته است و در یادگیری اولیه با مشکل مواجه است.