مراحل رشد گفتار و زبان – ایجاد اولین واژه
12 می 2019
دارو درمانی در لکنت
26 می 2019

اهمیت مداخله زودهنگام در اختلالات رشدی

2/5 - (3 امتیاز)

رشد گفتار وزبان در نتیجه ی عالی ترین عملکرد مغز شناخته میشود که تکامل آن از جنبه های مهم رشد در انسان است. زبان ابزار ارتباط اجتماعی و همچنین ابزاری برای تفکر است. مهارت های ارتباطی برای یک  زندگی طبیعی حائز اهمیت است.

یادگیری گفتار وزبان در انسان تدریجی است و در مرحله های مشخصی اتفاق می افتد.در نتیجه آن کودک قادر است تفکرات خود را در قالب زبان بیان کند.برخی اوقات این مراحل به هر دلیلی به طور طبیعی پیش نمی روندو موجب پدید آمدن اختلالات گفتار و زبان میشوند که ممکن است پیامد هایی مثل محدود شدن فعالیت های اجتماعی در بزرگسالی تاثیر بر بازی و ارتباط کلامی موثر با همسالان ، پیشرفت تحصیلی،عدم پذیرش توسط همسالان و کم شدن اعتماد به نفس کودک را به دنبال داشته باشد.

سه سال اول زندگی کودک دوران طلایی و مهم برای یادگیری مهارت های زبانی است یعنی در طی این دوره سرعت یادگیری زبان نسبت به بقیه زمانها سریعتر است. کودک طبیعی در این دوره درک و استفاده از زبان را افزایش میدهد و در این زمان است که قسمت اعظم مهارت های گفتار و زبان آنها در حال رشد است.پس انجام مداخله زودهنگام در این سن از اهمیت بالایی برخوردار است.در واقع در سنین خاصی مغز یا اندام مربوط به فعالیت به منظور تقویت رشد خود برنامه ریزی میشوندکه به مرور هرچه از این دوران دورتر شویم تحریکات اثر کمتری  بر رشد و تکامل دارند.

تحقیقات نشان داده اند که شناسایی و مداخله زودهنگام دو عامل مهم در بهبودی اختلالات ارتباطی هستند.

بسیار مهم است کودکانی که در معرض خطر اختلالات رشدی زبان هستند شناسایی شوند تا مداخلات و پیشگیری ثانویه ارائه و از نتایج منفی  ناشی از آن کاسته شود. منظور از پیشگیری ثانویه پیگیری و درمان زودهنگام برای رفع اختلال و یا به تاخیر انداختن رشد آن است. برای مثال: تشخیص به موقع نوزاد کم شنوا برای تهیه کردن وسایل کمک شنیداری مناسب.

برخی مطالعات نشان داده اند که مداخله زودهنگام بهتر است در ۴۸ ماه اول زندگی اتفاق بیفتد. تعدادی نیز اظهار داشته اند در صورتی که قبل از ۳۶ ماهگی شروع شود نتایج بهتری دارد.

عدم رسیدگی به این اختلالات باعث ایجاد خسارات زیادی میشود در نتیجه مداخله زودهنگام در اختلالات گفتار و زبان بسیار ضروری است.یکی از موارد مهم در مداخله زودهنگام کودکان آسیب دیده شنیداری هستند،چنانچه تشخیص و شناسایی کودک کم شنوا با تاخیر همراه باشد باعث از دست دادن دوره های رشد حیاتی برای یادگیری زبان میشود ونتایج و عواقب جدی در بر دارد.همچنین پیامد هایی مثل محدودیت در موفقیت تحصیلی و کاهش فرصت های شغلی را در پی دارد.انجمن گفتار و شنوایی آمریکا مداخله زود هنگام در همه ی نوزادان زیر شش ماه را مورد حمایت قرار میدهد.

وجود موارد زیر میتواند نشانه های اختلال زبان درکودکان و مستلزم نیاز به بررسی باشد:

 استفاده نکردن از ارتباط به طور هدفمند در ۹ تا ۱۸ ماهگی

داشتن فقط چند کلمه محدود در ۱۲ تا ۱۸ ماهگی

بیان کمتر از ۵۰ واژه  در ۲/۵ سالگی

عدم استفاده از جملات یا عبارات در ۲ تا ۳ سالگی

 

  1. تدوین پروتکل مداخلات به هنگام در تاخیر تکامل گفتار و زبان کودکان خردسال: یک تجربه ی منحصر به فرد در کشور
  2. بررسی مقدماتی تاثیر مداخله زودهنگام روی گفتار کودکان دارای شکاف کام
  3. بررسی سنین تشخیص کم شنوایی و انجام کاشت حلزون در کودکان کم شنوا

 

-Benefits of Early Intervention and Family-Centered4

Practices for Children with Communication

Disorders