نخستین کنفرانس علمی استانی اختلالات ارتباطی با تاکید بر توانبخشی شنوایی
7 مارس 2017
چاپ کتاب تقویت مهارت های سواد آموزی ۱
8 آگوست 2017

*** رشد بازی در کودکان ***

Rate this post

اهمیت بازی با کودکان :

بازی یک فعالیت ذهنی جسمی می باشد که می تواند تعاملی لذت بخش بین والد و کودکش برقرار کند . بازی نقش مهمی در رشد گفتار وزبان کودک داشته و به موازات آن پیش می رود . زمان هایی که والد برای کودک خود در نظر می گیرد در اصل والد محیط و شرایطی جذاب و سازنده را برای یادگیری کودک خود فراهم کرده است. در اصل بازی ، کار کودک می باشد . بازی در پیشرفت مهارت های اجتماعی ، زبانی و ارتباطی ، رشد مهارت های شناختی و رفتاری و حرکتی و توجه کودک نقش بسیار مهمی دارد.علاوه بر آن بازی موجب شادی و افزایش اعتماد به نفس کودکان می شود .

انواع بازی در کودکان :

بطور کلی می توان به ۵ شکل بازی در کودکان توجه کرد :

  1. بازی اجتماعی ۲٫ بازی اکتشافی ۳٫ بازی عملکردی  ۴٫ بازی نمادین  ۵٫ نقش بازی کردن

 

بازی اجتماعی :  در طول سال اول زندگی کودکان تعاملاتی دارند ، در این دوره کودکان لبخند زدن ، نگاه کردن ، خندیدن را دوست داشته و بازی هایی همانند دالی برای آنها لذت بخش می باشد .

بازی اکتشافی : در این مرحله کودک دوست دارد همه چیز را کشف کند . اشیا را در دست بگیرد ، لمس کند ، بچرخاند ، پرت کند ، بکشد یا هل دهد و بطور کلی دنیای اطراف را مورد بررسی قرار دهد.

بازی عملکردی :  در اواخر اولین سال زندگی ( حدود ۱۲ ماهگی ) کودک به دنبال یافتن کاربرد و کارکرد اشیا می گردد. و شروع به وانمود به استفاده از اشیا اطراف و آشنا می کند . مثلا اگر به کودک شانه بدهید آن را به سمت موهایش برده و قصد شانه زدن دارد .

بازی نمادین : این نوع بازی در کودکان ۲ ساله رایج تر است. در این مرحله کودک ممکن است از یک جعبه به عنوان تلفن همراه استفاده کند یا از لوگوها به عنوان ماشین استفاده کند.

نقش بازی کردن : در سنین حول وحوش ۳ سالگی کودک سعی می کند در بازی نقش های جدیدی بپذیرد و ایفا کند. برای مثال شروع به دکتر بازی یا معلم بازی و … می کند .

 

آنچه والدین باید انجام دهند »

کودک خود را به دقت زیر نظر بگیرید و بازی های او را مشاهده کنید و تشخیص دهید که کودک شما در کدام یک از مراحل بالاست . متناسب با هر مرحله بازی طراحی کنید و با کودک بازی کنید .

فعالیت هایی که کودک در حین بازی انجام می دهد را به طور کامل برای وی توضیح دهید . چیزهایی که کودک بیان می کند را توضیح دهید و کامل کنید و نوبت بین خود و او را رعایت کنید . به کودک اجازه دهید که بازی مورد علاقه اش را از بین دو بازی انتخاب کند. اسباب بازی های کودک شما باید طول عمر بالایی داشته باشند و از نظر بهداشتی قابل اطمینان باشد چرا که کودک شما می خواهد آن ها را گاز بگیرد ، پرتاب کند ، بکوبد و … تا آن ها را کشف کند . در هنگام بازی با کودک رودررو ( چهره به چهره ) باشید تا کودک بتواند بین صداها و کلماتی که شما حین بازی ایجاد می کنید و فعالیتی که انجام می دهید ارتباط برقرار کند . به اسباب بازی ها و اشیا اشاره کرده و نام آنها را همزمان ذکر کنید .

برای آشنایی بیشتر در مورد بازی ها و فعالیت هایی که بطور اختصاصی می توانند به رشد گفتار و زبان کودک شما کمک کنند با یک آسیب شناس گفتار و زبان ( گفتاردرمانگر ) مشورت کنید .