کودکان از چه طریقی بدرفتاری را یاد می گیرند؟
18 اکتبر 2021
نقص توجه در کودکی و تاثیرات آن در بزرگسالی
9 نوامبر 2021

لکنت و اضطراب

1/5 - (1 امتیاز)
اضطراب چیست؟ به طور کلی اضطراب زمانی به وجود می‌آید که فرد انتظار آسیب را داشته باشد. به عبارت دیگر زمانی که شما پیش بینی می‌کنید که در موقعیت x دچار آسیب خواهید شد مضطرب می‌شوید. نمونه‌‌ای از این پیش بینی کردن‌ها در مورد لکنت می‌تواند ترس از طرد شدن اجتماعی،‌ ترس از مورد تمسخر دیگران قرار گرفتن یا نادیده گرفته شدن باشد.
در به وجود آمدن اضطراب سه جز اصلی دخالت دارند.
۱-افکار
۲-رفتار
۳-واکنش فیزیولوژیک بدن
افکار: اضطراب معمولا همراه با افکار منفی است. این افکار عمدتا در مورد پیش‌بینی کردن موقعیت‌های آسیب رسان و خطرناک هستند. در واقع اضطراب واکنش بدن نسبت به این افکار است. در مورد لکنت این افکار عمدتا شامل ترس از قضاوت‌های فرد مقابل می‌باشد. فرد مبتلا به لکنت ممکن است پس از لکنت کردن در یک موقعیت اجتماعی نگران ارزیابی و قضاوت منفی شنونده باشد. مثلا ترس از اینکه شنونده درمورد توانایی‌های فرد مبتلا به لکنت شک کند، فرد را دست کم گرفته یا مورد تمسخر یا آزار و اذیت قرار دهد. اضطراب به دنبال این افکار زمانی که فرد برای یک جمع صحبت کند بیشتر خواهد شد.
رفتار: زمانی که فرد مبتلا به لکنت به واسطه‌ی افکار منفی دچار اضطراب شد، اضطراب عملکرد فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و معمولا فرد از قرار گرفتن در موقعیت امتناع می‌کند.
واکنش فیزیولوژیک بدن: زمانی که فرد دچار اضطراب احتمالا برخی واکنش‌های فیزیولوژیک مرتبط با اضطراب را نشان خواهد داد. عرق کردن، قرمز شدن، افزایش ضربان قلب، تپش قلب، خشک شدن دهان، کوتاه شدن تنفس، حالت تهوع، سردرد یا لرزیدن بدن از واکنش‌های فیزیولوژیک بدن در  این موقعیت می‌باشند.
مطالعات نشان داده است که این سه جز الزاما با یکدیگر رخ نمی‌دهند. به این معنا که ممکن است فرد مضطرب شده باشد ولی مجموع این سه دسته علامت را نشان ندهد. همچنین این علائم با یکدیگر شدت و کاهش پیدا نمی‌کنند.
لکنت و اختلال اضطراب اجتماعی
انجمن راونشناختی آمریکا اختلال اضطراب اجتماعی را ترس از مورد تمسخر و قضاوت منفی دیگران قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی تغریف می‌کند. اختلال اضطراب اجتماعی یا فوبیای اجتماعی باعث به وجود آمدن اجنتاب از قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی شده واجازه نمی‌دهد فرد بتواند از برقراری تعامل با دیگران لذت ببرد و به این شکل تاثیر منفی بر زندگی افراد مبتلا می‌گذارد. این اختلال باعث می‌شود فرد از هر موقعیتی که او را در جمع در مرکز توجه قرار می‌دهد فرار کند و به عنوان مثال  نتواند درجمع نظراتش را به راحتی بیان کند، با نظر سایرین مخالفت کند.
نکته‌ی مهم درمورد اختلال اضطراب اجتماعی این است که ترس و خجالت زدگی فرد مبتلا غیر واقع بینانه است و با آنچه که در واقعیت رخ می‌دهد همسو نیست.
شیوع اختلال اضطراب اجتماعی ۱۳-۸ ٪ است. شیوع این اختلال در افراد مبتلا به لکنت ۶۰-۴۰٪ گزارش شده است. باتوجه به اینکه شیوع اختلال اضطراب اجتماعی در افراد مبتلا به لکنت بالاتر از سایر افراد است در درمان افراد مبتلا بایستی به این اختلال پرداخته شود. به همین خاطر در درمان لکنت کودکان مدرسه‌رو، نوجوانان و بزرگسالان علاوه بر دست یافتن به گفتار روان می‌بایست بر تعمیم و انتقال این مهارت به تمامی موقعیت‌های زندگی روزانه نیز تمرکز کرد.