کاهش توجه طلبی
15 نوامبر 2020
رشد طبیعی گفتار و زبان
16 دسامبر 2020

چگونه می توانیم بر رفتارهای مثبت کودک خود تمرکز کنیم؟

Rate this post

بازخورد مثبت قوی ترین ابزاری است که والدین می‌توانند از طریق آن عزت نفس و رفتار خوب کودکان خود را بهبود بخشند. بازخورد مثبت پاداشی برای رفتار خوب است. بازخورد مثبت به معنای استفاده از تحسین و تشویق برای واداشتن کودکان به تصمیم خوب است. اگر از کودکان خود رفتار خوب انتظار دارید افزایش دادن آگاهی خود و استفاده از بازخورد مثبت امری ضروری است.

به دو طریق می توانید از بازخورد مثبت استفاده کنید: یکی برای افزایش رفتار مطلوب و دیگری برای کاهش رفتار نامطلوب. استفاده از بازخورد مثبت برای تقویت رفتار مطلوب کار راحتی است. برای این کار می‌توانید صرفاً به دنبال رفتار مثبت شخص بگردید و وقتی رفتار مثبتی از او سر زد آن را تقویت کنید. استفاده از بازخورد مثبت کار آسانی است ، قسمت دشوار آن پیدا کردن رفتار مطلوب است. ما اغلب در کودکان خود به دنبال پیدا کردن بد رفتاری هستیم. و رفتار خوب کودکان را امر مسلم میدانیم.

همچنین می توانید از بازخورد مثبت برای حذف یا تضعیف سو رفتار کودک خود استفاده کنید. این روش در مورد الگوهای گوناگون بد رفتاری موثر است. برای استفاده از این روش ابتدا سوء رفتارهای کودک را مشخص کنید و بعد رفتار جایگزین را تعیین نمایید و رفتار جایگزین را تحسین کنید. خواهید دید که سوءرفتار اصلی کودک کاهش خواهد یافت. استفاده از بازخورد مثبت انگیزه و عزت نفس کودکان را تقویت می کند و خود ارزشمندی را به آنها یاد می دهد. مثلا به کودک خود بگویید : (انتخاب درستی کردی چون می داستی درست است.)

 در مورد استفاده از تشویق و تحسین سخاوت به خرج بدهید اما سعی کنید عاقلانه و هوشمندانه از آن استفاده نمایید. تحسین بی جا می تواند به اعتماد به نفس کاذب منجر شود. پس اگر می بینید که کودکتان سخت‌کوشی نکرده است بی جهت او را به خاطر این کار تحسین نکنید . با تحسین رفتار مشخص کودک در واقع تصمیم گیری صحیح را به او می آموزید. با این کار توجه او را به نقاط قوتش جلب می کنید که این رفتار به نوبه خود اعتماد به نفس را برای کودک به ارمغان می آورد و باعث می شود که خود را برای تصمیم گیری بهتر توانمند ببیند. کودکان نیاز به تشویق دارند به ویژه کودکانی که عزت نفس پایین دارند و یا کودکانی که فاقد اراده و پشتکار هستند . تشویق ، انگیزه آنها را تقویت و در موقعیت‌های دشوار به آنها کمک می‌کند . به آنها کمک می‌کند تا با ترس و استرس مقابله کنند و به حل آنها بپردازند و احساس آرامش نمایند. تشویق همچنین اعتماد ، حمایت و باور کودک را به همراه دارد. به کودک بگویید که او را دوست دارید و به او احترام می گذارید. کودک خود را همانطور که هست بپذیرید نه به خاطر کاری که انجام میدهد . به توانایی‌ها و تصمیمات کودک خود اعتماد و اطمینان داشته باشید. به تلاش و بهبود رفتار او ارج بنهید . هر چه به کودکان خود بگویید کودکان تان آن را قبول و طبق آن رفتار می کنند. چنانچه بر رفتارهای مثبت کودک تاکید کنید کودک آنها را تقویت خواهد کرد.