سبک های فرزندپروری
16 ژوئن 2021
هوش هیجانی و راههای تقویت آن
8 آگوست 2021

کودکان دارای ناتوانی یادگیری در معرض چه مشکلاتی هستند؟؟

Rate this post
ناتوانیهای یادگیری از مهمترین مسائل مربوط به مدرسه هستند و دانش آموزان مبتلا به آن اغلب درجریان مهارتهای اجتماعی و دوستیابی با مشکل روبرو میگردند.
نتایج تحقیقات حاکی از آن است که کودکان با ناتوانیهایی یادگیری علاوه برمشکلات تحصیلی، با چالشهایی در حوزه‌های اجتماعی، عاطفی و رفتاری مواجه میشوند.
در واقع دانش آموزان ناتوان در یادگیری ممکن است دچار اختلالات هیجانی و رفتاری شوند.
این امر منتهی به مفهوم خود ضعیف، اختلال رفتاری بیشتر ،نظر منفی همسالان،مشکل در دوستیابی میشود و کودکان با اختلال یادگیری بیشتر از کودکان عادی افسردگی، پرخاشگری، تنهایی و احساس طردشدگی ازسوی همتایان و احساس خشم را تجربه میکنند.
یافته‌های پژوهشها نشان داده است که ابعاد کیفیت دوستی با سازگاری و سلامت روانی در ارتباط است. برای مثال مشخص شده است که کیفیت دوستی مثبت مثل کمک و راهنمایی بیشتر از طرف دوستان، بر کاهش رفتارهای درونگرایانه مثل تنهایی و افسردگی اثر میگذارد.
درعین حال ضعف در مهارتهای بین فردی رابطه‌ای منفی با خوشبینی دانش آموزان به نظام آموزشی داشته و درنتیجه میتواند بر عملکرد تحصیلی آنها نیز تأثیرگذار باشد. در این راستا مشکلات مربوط مهارتهای اجتماعی در کودکان با ناتوانیهای یادگیری به صورت عدم توانایی در دوستیابی و حفظ دوستی، رفتارهای اجتماعی نامطلوب، عدم رعایت فاصله بین فردی، عدم توانایی رعایت نوبت در گفتگو، عدم توانایی در پردازش بروز می یابد.درواقع کودکانی که ناتوانیهای یادگیری و رفتاری دارند، همانند همسالان عادی خود قادر به دوستیابی و حفظ دوستی نیستند.به‌ویژه‌ این دانش آموزان در شروع رفتارهای بین فردی گوناگون از قبیل معرفی خود برای مشارکت در بحث و گفتگو، کار یا بازی مشکل دارند. همچنین در پیشنهاد کمک به دیگران و عذرخواهی کردن نیز دارای مشکل هستند. افزون بر این، آنها نسبت به احساسات دیگران بی توجه بوده، همدلی بسیار کمی نشان میدهند، نمیتوانند با دیگران همکاری کنند و رفتارهای معمولی مورد انتظار مدرسه از قبیل گوش کردن و پیروی را کمتر رعایت میکنند.
طبق نتایج مطالعات انجام شده، کودکان و نوجوانان مبتلا به ناتوانی یادگیری، دچارفقدان مهارتهای اجتماعی هستند و این نقص منجر به تعامل ضعیف با همسالان و هم کلاسیها میشود.
دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری در شروع و تداوم دوستی مشکل دارند وهمین مشکلات ممکن است به احساس تنهایی، عزت نفس پایین، افسردگی و دیگر مشکلات اجتماعی منجر شود. علاوه بر این، ضعف در مهارتهای ارتباطی احتمال تجربه آسیبهای روانی در سنین بزرگسالی را نیز افزایش میدهد.
شدت مشکلات یادگیری کودکان، میتواند روی شدت بروز موارد ذکر شده موثر باشد.از این رو هرچه کودک مداخلات لازم را سریعتر دریافت کند، تاثیر مثبت بر ابعاد مختلف زندگی و موفقیت تحصیلی او خواهد داشت.