رشد طبیعی گفتار و زبان
16 دسامبر 2020
زمان طلایی یادگیری و درمان
11 مارس 2021

لکنت و مشکلات واژه‌یابی در یک بیمار مبتلا به کووید ۱۹

1/5 - (1 امتیاز)

 

علائم رایج کووید ۱۹ شامل سرفه(۵۰٪)، تب(۴۳٪)، درد عضلات(۳۶٪)، فارنژیت(۲۰٪)، اسهال(۱۹٪)، حالت تهوع و استفراغ(۱۲٪)، از دست دادن حس بویایی(۱۰٪<)، درد شکمی(۱۰٪<) می‌باشد.

این کیس ریپورت شرح حال یک بیمار ۵۳ ساله‌ی مبتلا به کووید ۱۹ می‌باشد که علائمی سوای از علائم معمول کووید ۱۹ داشته است. این بیمار در یک بازه‌ی چهار روزه دو مرتبه به اورژانس مراجعه کرده است، در اولین مراجعه به اورژانس شکایت اصلی بیمار احساس ضعف، تب و سرفه‌های خلط دار بوده و تست NAAT بیمار منفی بوده است.

در دومین مراجعه به اورژانس عمده‌ی علائم اولیه‌ی بیمار بهبود پیدا کرده بود و شکایت اصلی بیمار لکنت و مشکلات واژه‌یابی بوده  است. در این مرحله تست PCR بیمار نیز مثب گزارش شده است.

به علت وجود مشکل واژه‌یابی و لکنت تصویربرداری‌های مغزی از قبیل CT Scan، MRIو MRA از بیمارگرفته شد، ولی هیچ‌گونه ضایعه‌ی مغزی و یا خونریزی مغزی مشاهده نشد. با توجه به بررسی‌های انجام شده امکان وجود سکته‌ی مغزی رد شد و پزشکان احتمال می‌دادند که مشکل واژه‌یابی و لکنت بیمار به دنبال عفونت ناشی از کووید ۱۹ به وجود آمده است.

تحقیقات نشان داد که پروتئین‌های سطحی ویروس کرونا قادر است سد خونی مغزی را بی‌ثبات کرده وباعث التهاب بافت مغزی شود، به دنبال این التهابات علائم نورولوژیک از قبیل لکنت و مشکل واژه‌یابی رخ می‌دهند.

مشکل واژ‌ه‌یابی و لکنت این بیمار تا ۷ روز پس از دومین مراجعه به اورژانس ادامه پیدا کرد.