در یک مطالعه طولی در استرالیا که بر روی یک هزار و چهارصد و نود و چهار نفر انجام شده است نشاندادهشده است که؛ شیوع مشکلات تلفظی در کودکان ۴ساله تقریباً ۴/۳ درصد است. در همین مطالعه همراهی مشکل تلفظی با اختلال زبانی (تعریف کلی اختلال زبانی متناسب نبودن خزانه واژگان، مهارت جملهسازی و داستانگویی با سن است. برای مطالعه کاملتر درمورد اختلال زبانی به سایر مقالات همین سایت مراجعه بفرمایید) ۸/۴۰ درصد و همراهی این اختلال با ضعف در مهارتهای آگاهی واجشناختی (آگاهی و توانایی دستکاری واحدهای کوچک کلمه مانند هجا و واج) و مهارتهای پیشنیاز سوادآموزی ۸/۲۰ درصد بهدستآمده است.
آمار بهدستآمده در این مطالعه نشان میدهد که همراهی اختلال تلفظی با اختلال زبانی و ضعف در مهارتهای پیشنیاز سوادآموزی بالا است. هر دو مهارت زبانی و آگاهی واجشناسی نقش تعیینکنندهای در یادگیری خواندن و نوشتن در سالهای آغازین مدرسه دارد.
در نتیجه زمانی که مشکل تلفظی را در کودک خود مشاهده میکنید در نظر داشته باشید که مشکل کودک بهاحتمال زیاد چیزی فراتر از غلط تلفظکردن چندصدا است و برطرفنشدن این مشکلات میتواند در سالهای اولیه مدرسه برای کودک مشکلساز شود و وی را در خطر ابتلا به اختلال یادگیری قرار دهد.
عنوان مقاله:
Speech sound disorder at 4 years: prevalence, comorbidities and predictors in a community cohort of children.