به عقیده روبرت سان و ویسمر(۱۹۹۹) اقدامات آسیب شناسان گفتاروزبان در مورد کودکان مبتلا به تاخیر زبانی نه تنها شامل بهبود مهارت های زبانی می شود بلکه در جهت افزایش مهارت های اجتماعی و کاهش استرس والدین نیز عمل می کند
ریا پائول (۲۰۰۰) عقیده دارد که در کودکان مبتلا به تاخیر زبانی که هیچگونه ریسک فاکتوری برای ابتلا به اختلال رشدی زبان و نارساخوانی ندارند؛ بهتر است درمان با آموزش دادن تکنیک های تسهیل زبانی به والدین انجام شود. دیگر محققان نیز اینگونه آموزش را به آموزش مستقیم ترجیح داده اند.
نمونه هایی تکنیک های تسهیل زبانی که جهت بهبود مهارت های زبانی به والدین کودکان مبتلا به تاخیر گفتار و زبان آموزش داده می شود به شرح زیر است.
توصیف فعالیت های خودمان حین بازی موازی با کودک. این کار هماهنگی روشنی بین عملکرد ها و کودک برقرار می کند.از این طریق به کودک نشان می دهیم که زبان می تواند کارهای ما را توضیح دهد
صحبت کردن درباره اعمال کودک. در این تکنیک صحبت در مورد خود را برای کودک امکان پذیر میسازیم. در حقیقت چیزی شبیه به یک گزارش لحظه به لحظه یک رویداد ورزشی. این شیوه برای کودکانی که اصلا در محیط کلینیک صحبت نمی کنند مفید است
به احتمال بسیار زیاد اگر گفته ای کودک را تقلید کنیم او هم مجددا تقلید می کند. مسلما هر چه کمیت گفتار کودک افزایش یابد فرصت بیشتری در زمینه تمرین ساختار های نحوی و واجشناختی بوجود می آید.
در این تکنیک ما آنچه را که کودک بیان میکند با اضافه کردن ساخت های معنایی و نشانه های دستوری به زبان بیانی قابل قبول تبدیل کرده و تکرار می کنیم. پژوهشگران بیان میکنند که احتمالا کودک بخش هایی از گفته اصلاح شده را تکرار می کند
می توانیم ساخت های نحوی را تجزیه کرده و در نهایت به شکل یک جمله ترکیب کنیم. نمونه ای از تجزیه و ترکیب را مرور می کنیم؛«بله؛سگ در خانه است. خانه. در خانه است. در خانه. سگ در خانه است. سگ. سگ در خانه است. با انجام این تکنیک کودک متوجه می شود که ساخت های معنایی چگونه با هم ترکیب می شوند و ساخت های نحوی پیچیده را می سازند