تحقیقات بر روی کودکان دارای توانایی خواندن طبیعی و آنهایی که مشکلات خواندن دارند (نارساخوانی) نشان داده است که مهارت های پردازش واجی آنها، یک پیشگوی قوی در مورد توانایی های خواندن آنها در آینده است. عمدهی مطالعات نشان میدهد، تواناییهای واجی به آگاهی واجی و ظرفیت دستکاری در تقطیع صداهای گفتاری کلمات، را شامل میشود.
تعدادی تکلیف وجود دارد که برای ارزیابی آگاهی واجی به کار میروند، این تکالیف عبارتند از:
مثال، کدام کلمه قافیه ی متفاوت دارد؟ درد، سرد، راز
مثال، ترکیب “ب-آ-د”برای ساخت کلمه باد
مثال، سه بار ضربه بزنید و واجهای جداگانهی کلمهی “دست” را نشان دهید.
مثال، حذف کردن، اضافه کردن، جانشین کردن یا جایگزینی واجها در قالب کلمات برای مثال دوست”” بدون ت، میشود”دوس”
تکالیف آگاهی واجی از نظر میزان سختی متنوع اند. کودکان ۳ الی ۴ ساله می توانند در تکالیف ترکیب و تقطیع هجاها و بعضی جنبه های قافیه مهارت نشان دهند (برای مثال شناسایی اشعار کودکانه).
سایر مهارتها مثل حذف واج های سازنده کلمات، تا مدتها بعد از رشد شکل نمیگیرد و معمولا شروع آن در کودکان به رشد نویسه ها وابسته است (در ابتدا حروف الفبا وسپس در خواندن کتاب).
ممکن است یک مرحله ی میانی در کودکان وجود داشته باشد؛ شامل توانایی تقطیع و ترکیب بخش های آغازین (شامل همخوانها) و قافیه ها (توالی واکه و همخوان پایانی) در قالب کلمات برای مثال در کلمه ی “باران” بخش آغازین آن “بار” و قافیه ی آن “ان” میباشد.
شکل یک، روند رشد مهارت آگاهی واجی و ارتباط آن با سن تقویمی و تجربه ی نویسه طی سه سال اول یادگیری خواندن را نشان میدهد. تحقیقات طولی ، اثبات کرده اند که اندازه گیری آگاهی واجی یک عامل قدرتمند در پیشگویی توانایی خواندن، در کودکان در سالهای آغازین مدرسه است. در حقیقت ثابت شده است که تست های آگاهی واجی پیشگویی کننده ای مهمی برای مهارت خواندن در سنین ۵ و۶ سالگی محسوب میشوند.
شکل ۱ . رشد پیشرفته مهارت های آگاهی واجی(موتر،۲۰۰۳)
برگرفته از کتاب نارساخوانی، گفتار و زبان،استکهاوس و اسنولینگ، ترجمه توکل، سلیمان نژاد، استادی، صمدی نیا، جان نثار طلوع، چاپ اول ۱۳۹۵