گفتار فرد دارای لکنت شدید بسیار منفی و غیرقابل تحمّل است. بعضی از افراد دارای لکنت حتی میگویند مشاهده یا پذیرشش برای آنها رنج آور است. ما بر سر گفته خود هستیم که رفتار یادگرفته شده میتواند کنار گذاشته شود و رفتار مناسبتری به جای آن رفتار ناخوشایند قدیمی(لکنت) جایگزین شود. حتّی اگر لکنتهای رایج ادامه پیدا کرده باشد. به نظر میرسد که رفتار گفتاری جدید میتواند جایگزین رفتارهای گذشته بشود .
برخی افراد دارای لکنت تقریباً خودشان از آنچه در زمان لکنت اتفاق میافتد آگاهی ندارند و نظری در مورد رفتارشان یا ویژگی لکنتشان بیان نمیکنند. اگر این رفتار قرار است تغییر کند، ابتدا باید شناسایی و تحلیل شود. فرد دارای لکنت به آگاهی در مورد قفلهای حقیقی و فرصت یادگیری روشهای کنترل به منظور دستیابی به بهترین گفتار، نیازمند است.
همزمان با پیشرفت بازه کار میتوانید ببینید که لکنت فرد دارای لکنت شبیه فوبی است. هر چه پذیرش، مطالعه، مرور و تجزیه و تحلیل بیشتری نسبت به لکنت صورت گیرد، فرد دارای لکنت نسبت به گفتارش آگاهتر میشود.
چگونه ما به فرد دارای لکنت آموزش بدهیم که الگوی گفتاری خود را تجزیه و تحلیل کند و ویژگیهای آن را که شامل علایم است بشناسد. راههای زیادی وجود دارد. در ابتدا درمانگر باید میزان رفتارهای اجتنابی فرد دارای لکنت و توانایی وی در پذیرش الگوی گفتاریش را مشخص کند. بیشتر افراد دارای لکنت، نه همه، نمیتوانند ویژگیهای لکنت خود را بپذیرند. برخی افراد با لکنت شدید حتی نمیتوانند به گفتار خودشان توجه کنند. اما ممکن است که این توانایی را داشته باشند که گفتار دیگران را بررسی کنند. قبل از شروع هر تکلیفی، همیشه هدف تکلیف را به فرد دارای لکنت توضیح دهید. اگر فرد دارای لکنت به تأثیر، ضرورت و تجربه ارزشمند پذیرش و مطالعه لکنت، اعتقادی نداشته باشد ممکن است مشارکت را نپذیرد یا در مشارکت خود صداقت را رعایت نکند. به فرد دارای لکنت بگویید که شما میخواهید برخی الگوهای گفتاری غیر عادی را تقلید کنید و قصد دارید که در مورد چیزهایی که میبیند یا میشنود، برای شما بگوید یا بنویسد. ابتدا برخی الگوهای لکنت را بر خلاف وی تقلید کنید و اجزای آن را به او بشناسانید. ممکن است لازم باشد شما برای نخستین بار، به او کمک کنید. همچنین باید یاد بگیرید که قفل او را با تمام جزییاتش تقلید کنید. این در حالی است که شما از تمام کارهایی که او موقع لکنت خود انجام میدهد و اینکه چگونه تغییرمیکند، آگاه هستید.
در برخی مراحل درمان به او بگویید که باید به شما آموزش دهیم که به چه صورت لکنت میکند. بنابراین شما میتوانید الگوی خاص وی را یاد بگیرید. فهم بهتر علایم آشکار و نهان موقعی است که او قفل میکند یا سعی دارد کلمهای را با فشار و سختی ادا کند.
چگونه میتوانید بفهمید که فرد چه آموخته است؟ اگر شما نتوانستید تشخیص دهید که چه چیزی یادگرفته شده است، میتوانید نوع قفل وی را تقلید کنید و در ابتدا فقط با یک ویژگی شروع کنید و از او بخواهید که به شما کمک کند که ویژگیهایش را تشخیص دهید. نیازی نیست که اکنون به او بگویید که این موارد ویژگیهای توست. تا زمانی که او میتواند ویژگیهای موجود را تشخیص دهد، ویژگیهای بیشتری را اضافه کنید.
بعد از اینکه فرد دارای لکنت پذیرفت که میتواند بعضی از ویژگیها را _که دو مورد آن را بحث کردیم_ نشان دهد، قادر است به مشاهده ویژگیهایش که با لکنت همراه است، بپردازد. این عملکرد برای برخی افراد دارای لکنت گامی بزرگ و بسیار مهیّج است. آنها برای دفعات اوّل با علاقه لکنت خود را پذیرفته و تصدیق میکنند و این نکته بسیار جذابیّت دارد و حتّی ممکن است برای مطالعه آزار و اذیّتی که آنها برای سالهای طولانی از آن اجتناب و فرار میکردند، جذّاب باشد. اکنون که فرد دارای لکنت شروع به نزدیکی به لکنت خود کرده است، عملکرد او میتواند تحلیل شود و تغییر کند. ارزش درمانی زیادی در این فرآیند وجود دارد. با این کار هم یادگیری و هم حساسیّتزدایی اتفاق میافتد.
منبع : کتاب : درمان لکنت در نوجوانان و بزرگسالان – ناشر : ستایش هستی -۱۳۹۶
گرد آورنده: علیرضا صالح پور،آسیب شناس گفتار و زبان – کارشناس ارشد مشاوره خانواده