نوروفیدبک خوب در اصفهان
نوروفیدبک اصفهان (مرکز اهورا)
24 ژانویه 2020
چگونه با کودکم رفتار کنم؟
چگونه با کودکم رفتار کنم بخش ۲ ؛ شیوه تنبیه
1 فوریه 2020

اختلال بلع کودکان مدرسه رو

غذا خوردن کودک را چگونه بهتر کنم

اختلال بلع کودکان مدرسه رو

مقدمه 

میلاد کودکی است دارای فلج مغزی که فقط می­تواند غذاهای بسیار نرم را بجود. جویدن بیشتر بافت های غذایی برای او دشوار است. درمانگر تغذیه­ی او برای تغذیه ­ی ایمن او، غذای چرخ کرده و مرطوب را توصیه کرده است. او صبحانه و ناهار خود را از طریق برنامه­ی غذایی کافه تریای  مدرسه دریافت می­کند.

 

گفتاردرمانگر برای بلع کودکان مدرسه چه باید بکند؟

اکثر متخصصان دیسفاژی یا اختلال بلع را مربوط به بزرگسالان و نوزادان می­دانند ، درحالی که بسیاری از کودکان مبتلا به دیسفاژی در مدارس دولتی حضور دارند و روزانه ۲ وعده غذایی در مدرسه می خورند و مانند مراجعین دیسفاژی در بیمارستان ، این مراجعان اغلب وعده های غذایی تهیه شده در کافه تریا را می خورند. در این مقاله این موضوع به اشتراک گذاشته می شود که چگونه دانش آموزان مبتلا به دیسفاژی می توانند وعده های غذایی اصلاح شده ، بی خطر و مغذی در مدرسه بخورند و نقش آسیب شناس گفتار و زبان مدرسه بر در ارائه این سرویس چه خواهد بود.

 

در کافه تریا چه باید کرد؟

همه­ی کودکان از جمله کودکان مبتلا به دیسفاژی باید بتوانند با خیال راحت و به شکل کارآمد، در کافه تریاهای مدرسه غذا بخورند. قوانین و مقررات بایستی از کودکان دارای معلولیت در مقابل تبعیض محافظت کند و از اجرای مناسب قوانین مربوط به فعالیت های مدرسه و خدمات تغذیه ای در دسترس برای کودکان با نیازهای خاص اطمینان حاصل کند (کاستیلو و همکاران ، ۲۰۱۰). مدیر کافه تریای مدرسه وظیفه دارد اطمینان حاصل کند، دانش آموزانی که رژیم های غذایی خاصی دارند ، غذاهایی مناسب با رژیم غذاییشان را دریافت می کنند یا خیر.

به عنوان مثال: دانش آموز دارای حساسیت به پروتئین شیر ، غذاهایی را در سینی خود قرار می دهد که حاوی هیچ پروتئین شیر نباشد.

در ایالات متحده آمریکا ، برنامه کافه تریا مدرسه یک برنامه فدرال است که دارای مقررات خاصی است که باید برای سلامتی و ایمنی کودکان دنبال شود. هنگامی که دانش آموز نیاز به یک رژیم غذایی خاص دارد ، باید فرم اصلاح وعده غذایی سالانه توسط پزشک دانش آموز تکمیل و امضا شود. این فرم باید محدودیت ها و تغییرات رژیم غذایی دانش آموز را مشخص کند. وقتی مدیر کافه تریا رژیم غذایی توصیه شده دانش آموزان را بداند ، می تواند سینی هر دانش آموز را مخصوص همان دانش آموز آماده کند.

 

چگونه مدیر کافه تریا بداند که چه غذاهایی را برای کودک مبتلا به دیسفاژی مناسب است؟

دانش آموزان مبتلا به دیسفاژی اغلب رژیم­های غذایی خاصی دارند. یک مدیر کافه تریا نمی­داند چگونه سینی دانش آموز را آماده کند ، مگر اینکه یک آسیب شناس گفتار و زبان آموزش دیده و مستقر در مدرسه، برنامه­ی بلع و تغذیه ایمن را برای دانش آموزان با نیازهای متفاوت و کافه تریا تنظیم کند. مطابق با برنامه بین المللی رژیم غذایی(ASHA ، ۲۰۱۶) زمانی که تیم متخصصان تغذیه­ی مدرسه، تشخیص دادند که کودک نیاز به اصلاح رژیم دارد، سینی دانش آموز باید در کافه تریا با این رژیم و توصیه ها تطبیق پیدا کند، به طوری که غذای کودک در طیف غذاهای نرم و متناسب با اندازه دهان تا مایعات با غلظت کم آماده شود.

 

چگونه یک برنامه بلع و تغذیه ایمن برای هر کودک درنظر گرفته شود؟

تیم بلع و تغذیه مدرسه شامل ، آسیب شناس گفتار و زبان (گفتاردرمانگر)، کاردرمانگر و پرستار است که برای ایجاد یک برنامه تغذیه ایمن همکاری می کنند. این کار از طریق:

  • مصاحبه با والدین برای بررسی سابقه پزشکی دانش آموز

  • تاریخچه وضعیت تغذیه دانش آموز

  • عادات تغذیه­­ای دانش آموز

  • ملاحظات فرهنگی و نگرانی­ والدین

انجام می شود.

 

در این زمان، آسیب شناس گفتار و زبان فرم اطلاعات (امضاء شده توسط والدین) برای اشتراک و دریافت اطلاعات از پزشک (پزشکان) دریافت می کند.

ارزیابی بالینی تیمی بین رشته ای انجام می­شود. این ارزیابی مستندات واکنش دانش آموزان به غذاهای مختلف ، بافت ها و قوام مایع ، مشاهدات حسی و رفتاری را فراهم می­کند (Lefton-Greif، M. & Arvedson، J.، ۲۰۱۶).

توصیه به ارزیابی ابزاری فلوئوروسکوپی (VFSS) یا آندوسکوپی بلع (FEES) در صورت نیاز انجام می­شود.

 غذا خوردن در کودکان

نوشتن برنامه تغذیه و بلع کودکان

این برنامه باید شامل اطلاعات زیر باشد:

اطلاعات شناسایی از قبیل نام دانش آموز ، مدرسه ، تاریخ تولد ، تیم بلع و تغذیه و تاریخ برنامه.

تاریخچه مختصری از جمله تاریخچه پزشکی کودک و وضعیت تغذیه­ی او.

توصیه های تغذیه­ای شامل : موقعیت دهی به بدن دانش آموز حین تغذیه ، تجهیزات مورد نیاز برای تغذیه ایمن و سالم، آماده سازی رژیم غذایی / قوام مواد غذایی و اقدامات احتیاطی (غذاهای اجتناب شده ، مقدار غذا در هنگام دریافت لقمه)

سپس، آسیب شناس گفتار و زبان با مدیر کافه تریا ملاقات می کند و منوی ماهانه را از نظر تناسب با برنامه بلع و تغذیه دانش آموز بررسی می­کند. غذاهای متناسب با برنامه غذایی دانش آموزان را با غذاهای مشابه از نظر غذایی در فهرست ماهانه جایگزین می کند. آسیب شناس گفتار و زبان، این فرایند اطلاعاتی را برای تهیه سینی دانش آموز برای سال تحصیلی ، به کارمندان کافه تریا توضیح می دهد.

 

چگونه وعده ی غذایی اصلاح می­شود؟

کارمندان کافه تریا ، مواد غذایی را بر اساس برنامه دانش آموزان در آشپزخانه بر اساس پلن درمانی دانش آموز اصلاح می کنند. بایستی تجهیزات مورد نیاز برای تهیه غذا برای پرسنل کافه در دسترس باشد و مواد غذایی موجود در سینی اصلاح شود.  همچنین کارکنان کافه تریا مسئول شستشو و استریل کردن تجهیزات هستند.

 

دانش آموزان عزیز! با همسالان خود با خیال راحت و به شکل کارآمد غذا بخورید!

آموزش کارکنان کافه تریا باید فوری انجام شود و در اسرع وقت عملی شود تا دانش آموزان با خیال راحت در مدرسه غذا بخورند(هومر ، ۲۰۱۶). نتایج تلاش تیم مدرسه این است که دانش آموزان دارای اختلال بلع و تغذیه قادر به انجام موارد زیر شوند:

  • با همسالان خود در کافه تریا بخورند.

  • به راحتی یک وعده غذایی تهیه شده از کافه تریا تهیه کنند که بی خطر و مغذی باشد.

  • در زمان مشخص تعیین شده برای ناهار همگی با هم غذا بخورند.

در این مقاله نحوه کار یک آسیب شناس گفتار و زبان مستقر در مدرسه و سایر کارکنان و والدین مدرسه برای ایجاد یک برنامه تغذیه ایمن برای کودکان در مدارس با مشکلات بلع و تغذیه به اشتراک گذاشته شده است.

پس در مدرسه ی جدید میلاد،  بلع و مهارت های تغذیه او به سرعت مورد ارزیابی قرار گرفت ، یک برنامه­ی تغذیه ایمن برای او توسط متخصصان طراحی شد، کافه تریا برنامه را اجرا کرد و او اکنون با همکلاسی های خود با خیال راحت در کافه تریای مدرسه غذا و میان وعده می خورد.

 

جهت مشاهده ی مقاله ی الگوهای رشد طبیعی مهارت های تغذیه  و بلع کودکان اینجا کلیک کنید.

 

References

ASHA Leader (2016). ASHA Supports International Dysphagia Framework. The ASHA Leader, March, Vol. 22, 60. doi:10.1044/leader.AN1.22032017.60

Bailey, R. & Lugg, E. (2009). Avoiding disputes in school-based management of students with dysphagia: five key strategies. SIG 13 Perspectives on Swallowing and Swallowing Disorders (Dysphagia), Vol. 18, 97-102. doi:10.1044/sasd18.3.97

Castillo, A., Carr, D., & Nettles, M.F.  (۲۰۱۰). Best practices for serving students with special

food and/or nutrition needs in school nutrition programs.  School nutrition association, 34.

Department of Agriculture Food and Nutrition Service: Nutrition Standards in the National School Lunch and School Breakfast Programs, 77 Fed. Reg. (January 26, 2012) (to be codified at 7, C.F. R. pts. 210 & 220.

Homer, E. (2016). A time-tested procedure for addressing swallowing and feeding in the school setting. In E. Homer (Ed), Management of swallowing and feeding disorders in schools. (۶۹ – ۱۰۶). SanDiego: Plural.

Lefton-Greif, M. & Arvedson, J. (2016). Pediatric feeding /swallowing: yesterday, today, and tomorrow. Seminars in Speech and Language. Vol. 37, No. 4., 298 – ۳۰۹٫