اما اختلال یادگیری ویژه چیست؟ به طور ساده تفاوت بین توانایی کودک و عملکرد فعلی وی اختلال ویژه یادگیری است.
اگر کودک در حوزه خواندن، نوشتن و ریاضیات مشکل دارد و نسبت به سن، پایه تحصیلی و سطح یادگیری خود نتواند مطابق با افرا طبیعی جامعه پیشرفت کند دارای اختلال ویژه یادگیری است.
مضاف بر اینکه وقتی کودک با احساس نقص در خواندن متون درسی، نوشتن و درک مسایل ریاضی، فشار از طرف خانواده، معلم و همکلاسی ها روبرو می شود رفته رفته احساس ناتوانی کرده و اعتماد به نفس او افت می کند، سرخورده شده و اضطراب پدید می آید در ادامه این روند ارتباط با سایر کودکان و همکلاسی ها نیز دچار مشکل می شود.
دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری بسیار کمتر از آنچه از سن و سطح هوشی آنها انتظارمی رود موفق می شوند، افراد مبتلا به اختلالات یادگیری، در تنظیم اطلاعات، ادراک دیداری و شنیداری، حافظه و توجه نقص دارند.
دانش آموزان مبتلا به این ناتوانی ها، علی رغم هوش طبیعی و توانایی های طبیعی بدون کمک های ویژه معمولا ضعیف عمل می کنند، دوستان و اعضای خانواده آنها را ناتوان می دانند و در نتیجه عزت نفس و انگیزه آنها بسیار پایین است.
ترک تحصیل در کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری بیشتر است و این افراد در عملکرد شغلی و اجتماعی خود نیز دچار مشکل می شوند.
علت شناسی :
ژنتیک و و مسایل عصب شناختی علت اصلی اختلالات یادگیری است.
به زبان ساده اگر کودکی دیر شروع به صحبت کردن نماید و یا در تلفظ های گفتاری دچار مشکل باشد وبرای حل این موارد درمان به موقع نگیرد، کوددک در موقع ورود به مدرسه در خطر ابتلا به اختلالات یادگیری خواهد بود.به همین دلیل است که مساله مداخله زودهنگام بسیار دارای اهمیت بوده و یادگیری مهارتهای گفتار وزبان در سن طبیعی خودش باید انجام گیرد تا کودک برای ورود به مدرسه با تاخیر زبانی که از عوامل یادگیری میباشد روبرو نشود.
همچنین بروز این مشکل در زبان شفاهی نیز ممکن است، یعنی در سخن گفتن و فعل ها را درست استفاده یا ادا نکردن که این موضوع کودک را در ارتباط گیری با دیگر کودکان دچار مشکل می کند یعنی دانش آموز احساسات و هیجانات خود را نمی تواند بیان کند.
شیوع:
۱۰ تا ۲۰ درصد کودکان در ایران اختلال یادگیری دارند.
متوسط جهانی اختلالات یادگیری کودکان در جهان ۱۰ درصد است که این میزان در ایران از ۱۰ تا ۲۰ درصد متغیر است، شایع ترین انواع آن که ۷۵ درصد را شامل می شود اختلال در خواندن است.
در گذشته سنین اول تا سوم ابتدایی زمان طلایی برای شناسایی و درمان اختلالات یادگیری کودکان بود اما در کشورهای پیشرفته با در نظر گرفتن تاریخچه و عوامل خطرزا فرد در معرض خطر ابتلا را شناسایی و مداخلات پیشگیرانه جهت درمان به هنگام را برای وی ارایه میدهند.
معلم یا والدین پس از گذشت چند ماه از سال تحصیلی متوجه عقب ماندگی تحصیلی یا عدم پیشرفت تحصیلی دانش آموز می شوند در این صورت باید به مراکز مشاوره آموزش و پرورش، مراکز یادگیری یا پزشکان متخصص مراجعه کنند.
والدین به علت مشاهده برخی علایم اضطراب مثل شکم درد، حالت تهوع، گریه، خارج نشدن کودک از خانه و بی حوصلگی به پزشک متخصص مراجعه می کنند که در واقع می تواند تمام این مشکلات در نتیجه اختلالات یادگیری است.
در حقیقت «هم بودی» اختلالات یادگیری با بیش فعالی ۲۵ درصد مراجعات به پزشکان متخصص در این حوزه را تشکیل می دهد و از طرف دیگر ۱۵ تا ۳۰ درصد کودکان بیش فعال دارای اختلال یادگیری هم هستند.
زمان طلایی برای درمان اختلالات یادگیری کودکان و دانش آموزان سن ۵ سالگی تا حداکثرکلاس سوم ابتدایی است در غیر این صورت درمان سخت و طولانی خواهد بود.
زمان تشخیص، شدت اختلال، هم بودی اختلالات یادگیری با بیش فعالی یا دیرآموزی یا هر ۲، سطح فرهنگی خانواده ها همگی در درمان و طول زمان درمان موثر هستند که در صورت اقدام دیرهنگام ممکن است کودک تا پایان عمر دچار مشکلات عدیده یادگیری شود و در واقع نوع بیماری و شدت آن طول مدت درمان را تعیین می کند.
در ارزیابی و تشخیص و درمان کودک مبتلا توجه به موارد زیر ضروری است:
سطوح بالای ناراحتی روان شناختی نیز در کودکان دارای اختلال ویژه یادگیری و بیش فعال بیشتر است و در بزرگسالی نیز میزان بالاتر بیکاری و اخراج از کار این افراد بیشتر از دیگران است.
بر این اساس در طول زندگی خود درآمد پایین تری دارند و نشانه های افسردگی در آنان خود را نشان می دهد.
البته با شناسایی و درمان به موقع بسیاری از پیامد و عواقب مورد تصور به حداقل می رسد بر این اساس درمان نباید تک بعدی باشد.