نروفیدبک چیست؟
22 ژوئن 2019
لجبازی کودکان
24 ژوئن 2019

نوروفیدبک در چه اختلالاتی کاربرد دارد؟

Rate this post

خط اول درمان (موثر ترین روش)                                                                                                   Efficacious and specific:

طبق جدیدترین بررسی های علمی، نروفیدبک برای افرادی که تشخیص ADHD (بیش فعالی- نقص توجه) دریافت نموده اند بهترین شیوه ی درمانی است؛ چرا که برخلاف داروهایی نظیر ریتالین،رسپیرودون و… کاملا فاقد اثرات جانبی بوده و همچون روان درمانی مدت زمان بسیار طولانی و همکاری و انگیزه ی زیاد مراجع را نمی طلبد.  لذا می توان گفت که این شیوه ی درمانی برای افراد که معیارهای تشخیصی ADHD را ندارد اما تا حدودی علایم آن مثل فعالیت و تحرک بیش از حد، نقص توجه اختصاصی یا جمعی و … را نشان می دهند نیز به طور خاص می توانند از نروفیدبک به عنوان بهترین روش درمان دایم استفاده کنند.

 

خط دوم درمان (موثرترین روش درمانی مکمل)                                                                                       Probably efficacious:

نروفیدبک برای اختلالات زیر می تواند در کنار روان درمانی و یا دارودرمانی روش کارآمدی برای سرعت بخشیدن به روند درمان باشد:

افرادی تشخیص افسردگی (Depressive Disorder)دریافت نموده اند یا از نظر خود با نشخوار فکری و داستان پردازی منفی و کمبود افکار مثبت برای زندگی درگیر هستند.

افرادی که تشخیص اضطراب (Anxiety Disorder) دریافت نموده اند یا از نظر خود با استرس و اضطراب مواجه هستند.

افراد مبتلا صرع (Epilepsy) در کنار دارو درمانی میتوانند با نروفیدبک به طرز قابل ملاحظه ای از وقوع حملات صرع پیش گیری نمایند.

در سردردهای مزمن بزرگسالان

در درمان سردرد  (Adult headache) نیز نروفیدبک به عنوان درمان مکمل عمل می کند.

 

خط سوم درمان                                           Probably efficacious:

اگر در درمان اختلالات زیر، راه درمانی گوناگون از قبیل دارو درمانی، روان درمانی، توانبخشی یا سایر روشهای نروتراپی نتیجه بخش نبوده اند میتوان نروفیدبک را توصیه نمود.

این اختلالات شامل:

اعتیاد/ مصرف الکل (Alcohol/ substance use disorder)

اتیسم سطح پایین (low level Autism)

درد های مزمن( chronic pain)

سندروم اختلال استرسی پس از ضایعه(PTSD)

اختلالات خواب (insomnia)